MarjattaLaiho Jokainen ei ole hyvä jossakin – mutta kelpaa silti ihmiseksi.

Kuplien puhkomisesta niiden sisälle katsomiseen, kiitos!

  • Kuplien puhkomisesta niiden sisälle katsomiseen, kiitos!

Presidenttiehdokas, kansanedustaja Laura Huhtasaari, totesi Ylen haastattelussa vähän ennen ennakkoäänten laskennan tuloksen julkistamista vaalisunnuntain iltana 28.1.2018:
”Perussuomalaisista on tulossa uusi normaali ja valtavirtaa!”

MTV:n Huomenta Suomi -lähetyksessä maanantaiaamuna 29.1.2018 vihreä kansanedustaja Ozan Yanar, nuorena maahan muuttanut – perhesyistä, ei turvapaikan tarpeessa – sanoi:
”Perussuomalaisten ideologia on menneisyyttä, minun kaltaiseni suomalaiset ovat uusi normaali. Globaalissa maailmassa me pärjäämme kaikki yhdessä ja nostamme Suomea eteenpäin.”

Keskustelukumppanina ollut perussuomalaisten työmies Matti Putkonen nillitti puolueensa tuttuun mielensä pahoittaja -tyyliin:
"Saimme vaalituloksen myötä kansalaisoikeudet takaisin. Jo 2015 [kansanedustaja Olli] Immonen kirjoitti [Facebookissa], että hän tahtoo taistella perussuomalaisten arvojen puolesta demokraattisin ja parlamentaarisin keinoin ja silloin alettiin eri tahoilta vetämään, että meillä ei ole ihmisoikeuksia, ei saa puhua tällaisia asioita."

* * *

Ihmisoikeuksiin kuuluu oleminen turvassa hengen ja terveyden vaarantamiselta toisten ihmisten toimesta. Ihmisoikeutta on se, ettei tule syrjityksi iän, sukupuolen tai sen puutteen, etnisen alkuperän, kielen, vammaisuuden tai sairauden takia. Ihmisoikeuksiin sisältyy muun muassa myös vapaus harjoittaa haluamaansa uskontoa sekä esittää poliittisia ja muita mielipiteitä, mitä nimitetään sananvapaudeksi. Ei ole lupa uhata kenenkään toisen ihmisoikeuksien toteutumista vetoamalla omiin ihmisoikeuksiinsa. Ristiriitaisuuksien ilmetessä ne on ratkaistava kaikille oikeudenmukaisella tavalla.

Järkytyin tunnettujen ranskalaisnaisten, enimmäkseen arvostettujen kulttuurivaikuttajien, vastamanifestista #MeToo -kampanjalle. He vetosivat "seksuaaliseen vapauteen" vaatiessaan miehillä säilytettäväksi "oikeuden" häiritä naisia seksuaalisesti. Minusta seksuaalinen vapaus on ensisijaisesti turvallista varmuutta siitä, ettei koskaan eikä missään tilanteessa joudu pakotetuksi tai painostetuksi tekemään mitään, mitä ei itse halua jonkun toisen seksuaaliseksi tyydyttämiseksi, eikä tule kenenkään ahdistelemaksi lievemminkään.

Vakiintuneimmankin pariskunnan on joka ikinen kerta toisiaan intiimisti lähestyessään lunastettava kumppaninsa luottamus uudestaan. Se voi tapahtua vain, jos kumpikin on täydellisen vapaa kieltäytymään sellaisen tekemisestä, mikä ei häntä haluta. Eikä tämä periaate sulje pois oikeutta urautua monotoniseen kaksi kertaa viikossa parittelemiseen samassa asennossa, jos jotkut niin haluavat – yhdessä. Eikä se estä rempseääkään flirttailua, kunhan jokainen ymmärtää rajan, jonka yli ei saa astua loukkaamaan toisen itsemääräämisoikeutta. Lähentelyn sietorajan sijainti voi vaihdella hurjan paljon eri ihmisillä. Jokainen pystyy kissaa tai koiraa silittäessään havaitsemaan hetken, jolloin kanssaeläimemme ilmaisee, että nyt riittää. Jos silloin ei lopeta, eläinystävä livahtaa ulottuvilta pois. Jos sitä koettaa estää, saa ehkä raapaisun tai näykkäisyn. Miksi kukaan ihminen tahtoo ahdistella lajitoveriaan niin pitkälle, että tämän on raapaistava?

* * *

Olli Immonen kirjoitti Facebookissa 25. heinäkuuta 2015 kello 0:06:

”I’m dreaming of a strong brave nation that will defeat this nightmare called multiculturalism. This ugly bubble that our enemies live in, will soon enough burst into a million little pieces. Our lives are entwined in a very harsh times. These are the days, that will forever leave a mark on our nations future. I have strong belief in my fellow fighters. We will fight until the end for our homeland and one true Finnish nation. The victory will be ours.”

Tekstissä ei mainita selkeästi toivotun, pian painajaismaisen monikulttuurisuuden kuplan pirstovaksi taistelutoiminnaksi purskahtavan vihaväkivallan kohdetta. Minä en tunnista siitä ilmaisua, joka kertoisi olevan tarkoituksena toimia pelkästään parlamentaarisen päätöksentekojärjestelmän puitteissa, vaan koen epämääräisen, viiltävän uhan kohdistuvan myös itseeni, kaikkien muiden ihmisoikeusperustaiseen oikeudenmukaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen sitoutuneiden ihmisten ohella. Ulostulo herättää syvän huolen ”epäsuomalaiseen” ainekseen kohdistuvasta todellisesta väkivallan uhasta. Myöhemmin Immonen selitteli tuota kännipäissä möläytetyksi postaukseksi ja vakuutti omanaan ja kaveriensa, ”taislelutoverien”, tarkoituksena olevan vain lain mukaan toimimisen. Matti Putkonen siis vääristeli tv:ssä totuutta väittäessään, että ihmisoikeudet riistettiin persuilta siksi, että "Immonen kirjoitti, että hän tahtoo taistella perussuomalaisten arvojen puolesta demokraattisin ja parlamentaarisin keinoin".

Suutuin rauhantahtoisten ihmisystävien Helsingin Kansalaistorilla pikavauhtia Immos-kohun puhjettua järjestämässä "Meillä on unelma" -mielenosoituksessa aukion täyttävälle väkijoukolle, kun se alkoi vislata ja buuata Perussuomalainen-lehden päätoimittajalle Matias Turkkilalle tämän tullessa muiden puolueiden edustajien joukossa vuorollaan lavalle puhumaan. Siinä rikottiin hänen ihmisoikeuksiaan ja tahdottiin sulkea yksi keskustelun osapuoli ulos. Ali Jahangiri pelasti tilanteen ja syöksyi esiin hiljentämään yleisön, josta tosin piti äänekästä mökää yllä vain pieni osa, ja Turkkila sai suurin piirtein sanotuksi sanottavansa. Vuoropuhelusta kieltäytyminen on ihmisoikeusrikos.

* * *

Tarvitsemme laajemman #metoo-kampanjan. Kaikenlainen häirintä ja ahdistelu on tuotava avoimesti esiin ja sellaisen harjoittajien "päät pölkylle". Myös mielipiteen ilmaisemisen estäminen,  yhteistoiminnassa kanssaan olevien kuuntelematta jättäminen ja muunlainen henkisen tilan kaappaaminen kanssaihmisiltä on tuomittavaa. Meidän on opittava elämään toistemme kanssa "veljeyden hengessä". Niiden, joiden suita ei yritetä tukkia ja joilla on väljemmät toimintamahdollisuudet kuin alistetuksi joutuvilla, kuuluu puuttua näkemiinsä väärinkäytöksiin – samoin kuin seksuaaliseen häirintäänkin. Tasavertainen keskustelu edellyttää kaikkien osapuolten rehellisyyttä ja faktojen tunnustamista. 
 

Perussuomalaisten aateperusta

”Perussuomalaisten toiminnan perustana ovat rehellisyys, oikeudenmukaisuus, inhimillisyys, tasa-arvo, työn ja yrittämisen kunnioittaminen sekä henkinen kasvu. Sukupolvet ylittävänä tavoitteenamme on kestävä kehitys kaikilla hyvinvoinnin mittareilla tarkasteltuna: Maamme tulee jättää uusille sukupolville sosiaalisesti, taloudellisesti, sivistyksellisesti ja ekologisesti sekä moraaliselta tasoltaan paremmassa kunnossa kuin se on tänä päivänä.”

Yllä olevan voi lukea myös Vihreiden periaateohjelmasta.

Pidän suurena kunniana kuulua Ozanin kaltaisiin suomalaisiin, puolestani Suomen syntyperäisenä maakalaisena. Meidän velvollisuutemme on turvata ihmisoikeudet kaikille muunlaisillekin. Ja keskustella kaikkien kanssa asiallisesti ja toinen toistensa näkökantoja arvostavasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (58 kommenttia)

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Jos Ozan Yanar voi määritellä, ketkä ovat suomalaisia, niin sitten kai minäkin voin mennä Turkkiin, ja kertoa, ketkä ovat turkkilaisia. Itse luonnollisesti voisin sanoa olevani turkkilainen.

Ja tottakai kertoisin, että turkkilaiset ovat rasisteja, jos ovat minun kanssani eri mieltä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_people

Käyttäjän MarjattaLaiho kuva
Marjatta Laiho

Meissä ihmisissä on vain Maan asukkaita. YK:n ihmisoikeusjulistus vaatii jokaiselle oikeutta jonkin valtion kansalaisuuteen, sellainen pitää siis kaikilla lähtökohtaisesti olla. Ei ole mitään tarvetta määritellä "oikeata" tietyn maan kansalaista. Lait ovat ihmisten keskenään sopimia, ja sitä parempi kaikkien on elää, mitä oikeudenmukaisempia säännöt ovat.

On onni saada elää maassa, jossa enimmät lait ja asetukset ovat siedettävän hyviä. Harvinaisena poikkeuksena arvostamastani lainkuuliaisuudesta kehuin Suomen puolustusvoimia, kun niissä oli toimittu vastoin lakia kaksoiskansalaisia syrjittäessä. Ei ihan äärettömän sinisilmäisestikään kannata antaa viilata itseään linssiin. Kenenkään ei tarvitse "voida" sanoa olevansa jonkinmaalainen. Jokaisella on samat, luovuttamattomat ihmisoikeudet.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Aivan, siksi onkin vähän ihmeellistä tuo pakkomielle, että kaikkien pitäisi määritellä itsensä vaikka juuri suomalaisiksi.

Jos suomalaisuus on kulttuuria, niin ovatko saamelaiset suomalaisia? Saamelaisilla on oma kulttuurinsa ja suomalaisilla omansa, ja ne ovat erillisiä kultuureita. Tällä perusteella saamelaiset eivät ole suomalaisia (paitsi kansalaisuudeltaan).

Sama suomenruotsalaisten kanssa (äidinkieli ruotsi).

Romaneilla/mustalaisillakin on oma kulttuurinsa, suomalaisista eroava.

Eli ovatko em. ryhmät nyt suomalaisia vai eivät?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #3

Kysymyksesi on mielestäni outo. Miksi hämäläisyyteni vähentäisi jotenkin suomalaisuuttani? Suomalaisuuden varjon alla on lukemattomia alakulttuureja, joihin yksilö voi vieläpä samaistua useampaan kuin yhteen.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #4

On olemassa esim. saamelaisia (siis Suomen kansalaisia), jotka eivät ole mielestään suomalaisia (paitsi kansalaisuudeltaan).

Toki saamelaisia elää paljon myös muissakin Pohjoismaissa kuin Suomessa, eli kaikki saamelaiset eivät varmasti ole suomalaisia.

Saamelainen voisi jopa loukkaantua, jos sanoisi, että saamelainen kulttuuri on suomalaista kulttuuria. Saamelainen kulttuurihan eroaa suomalaisesta kulttuurista aika paljon ja saamelainen kulttuuri ei ole mihinkään valtioon sidottua.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #5

Mutta tämä Suomalasuus, jota et kuitenkaan määrittele, on sidottu valtioon? Kertoisit nyt mikä määrittelee suomalaisuuden, mielummin kun sen mikä ei ole osa suomalaisuutta. Maailmassa on hurjan paljon kulttuurisia identiteettejä poissuljettavaksi, joten sitä kautta määrittely on loputon suo.

Kukaan ei ole väittänytkään suomalaisuuden tarkoittavan saamelaisuuden omimista. Tuo on pelkkä olkiukko.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #6

Aloitin näin: "Jos suomalaisuus on kulttuuria, ... "

Tuo on kai aika yleinen suomalaisuuden määritelmä, mitä näkee.

Se voi sisältää myös kielen jos niin sovitaan.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #7

Siis mikä on määritelmä? Että se on kulttuuria! Eihän tuuollaisen määritelmän perusteella voi edes tunnistaa suomalaisuutta. Miten osasit edes kyseenalaistaa Ozan Yanarin suomalaisuuden, jos tuo on määritelmäsi?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #8

Ok, lopetetaan jankkaus tähän.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #9

Harmi. Minua olisi aidosti kiinnostanut, mutta eihän toista voi pakottaa.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #10

Ei se ollut minun määritelmä, vaan yleisesti ottaen vain määritelmä, missä suomalaisuus olisi kulttuuria (ja kieltä).

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #11

Minä olin vain utelias minkä määritelmän perusteella kyseenalaistit Ozan Yanarin suomalaisuuden. Ei se kulttuuria hokemalla selviä yhtään enempää. Ei tuo kielikään auta, ellei [yleisesti ottaen] vaatimuksena ole suomi äidinkielenä.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #12

Kyseenalaistinko jossain jotain?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #14

Älä viitsi. Kommentin #1 jälkeen tuo kysymys saa sinut näyttämään ihan pelleltä. Seiso nyt sentään viestisi takana. Tuollainen on ihan selkärangatonta kiemurtelua.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #3

Suomalaisuutta ei tarkkaan ottaen ole olemassakaan tuossa mielessä.
Ainoastaan Suomen kansalaisuus.

Esim suomalaisten vanhempien muualla syntyneet ja kasvaneet lapset v o i v a t tuntea itsensä suomalaisiksi , mutta sinä voit pitää heitä epäsuomalaisina - ellet sitten todellakin puhu " suomalaisista geeneistä".

Suomen alueen asukkaat ovat jakautuneet a i n a moniin heimoihin, joista merkittävä osa taas on välillä asunut vieraan valtion alueella. Vaikka Pähkinäsaaren rauhan rajan tai I maailmansodan rauhan rajan toisella puolen.

Kaikki heimot ovat myös sekoituksia ja Suomeen on tultu useina muuttoaaltoina.
Alueuttain ihmisissä on ruotsalaista, saksalaista , hollantilaista, friisiläistä, venäläistä , virolaista jne " verta".

Suomen kulttuuriksi sanotussa ilmiössä on joitain ominaispiirteitä, joiden toki soisi säilyvän ihmiskunnan kulttuuriperintönä.
Hiljaisuus, uutteruus, uskollisuus , vaatimattomuus , jonkinasteinen vanhoillisuus, vanhan arvostaminen.
Mutta näiden perusteella ihmisiä ei todellakaan voi lajitella meihin ja muihin .

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #13

Jos paljastan oman määritelmäni, niin ...

Mun mielestä kaikki käyttäytyminen, ominaispiirteet, ja lopulta kulttuurikin pohjautuu geeneihin.

Eli loppujen lopuksi suomalaisuuskin pohjautuu geeneihin.

Eli sillä mennään.

Mutta joillain muilla saattaa olla eri mielipiteitä.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

"Jos Ozan Yanar voi määritellä, ketkä ovat suomalaisia, niin sitten kai minäkin voin mennä Turkkiin, ja kertoa, ketkä ovat turkkilaisia. Itse luonnollisesti voisin sanoa olevani turkkilainen."

No, onneksesi Ozan Yanar ei mitään määritelmää antanut. Sen ovat antaneet perussuomalaiset, ihan kysymättä.

Ja kyllä, ne ihmiset jotka Turkkiin muuttavat, muodostavat osan nykyistä turkkilaisuutta, aivan kuten kaikissa muissakin maissa tapahtuu: kansan muodostavat sen jäsenet. Nykyajan suomalaisuus ei ole onneksi enää sitä mitä se oli sata vuotta sitten.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Voinko siis alkaa saamelaiseksi?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #19

Ei mieleeni ainakaan tule mitään estettä. Joku saamelaispuritanisti saattaa pahastua ja kysellä netissä että jos Huotari voi määritellä itsensä saamelaiseksi, niin seuraavaksi varmaan naiset ja koirat voivat tehdä niin. Ei sinun tarvitse niistä välittää. Suurimmalle osalle on aika yhdentekevää, alatko saamelaiseksi. Kannattanee kuitenkin palkata joku saamelainen mentoriksi, niin että kotoutuminen sujuu mahdollisimman hyvin.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #20

Ok, olen tästä lähtien sitten saamelainen.

Olen myös turkkilainen, koska senhän voi itse määritellä?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #21

Kannattaisi ainakin muuttaa saamelaisalueelle, sillä kyseinen kulttuuri on kovin sidoksissa ympäristöönsä.

Tiedän suomalaisia jotka ovat ryhtyneeet amerikkalaisiksi, ihan Suomessa asuessaan.

Jos haluat tosiaan vaikuttaa Turkin asioihin, kuten tuossa aiemmin indikoit, kannattaisi sitten muuttaa sinne, hakea Turkin kansalaisuutta ja äänestää vaaleissa. Niin Ozankin tekee, kääntäen.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #22

Ok, mutta ei minusta tule minkään ryhmän jäsentä, ennen kuin se ryhmä hyväksyy minut jäseneksi.

Ei sitä itse voi yleensä päättää.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #24

Pitääkö kaikkien, vai tietyn määrän hyväksyä? Oletko muuten saanut hyväksynnän suomalaisuudelle? Kysymykseni perustuu spekulatiiviselle oletukselle, että saamelaisuutesi ei suljekaan pois suomalaisuutta.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #25

Varmaan suurimman osan ainakin. Ehkä jopa siitä suuremman osan.

Olen mennyt suomalaisesta ilmeisesti vielä tähän asti. Saamelaisuuttani ei ole tullut mitenkään testattua.

Edit: nyt jos joku saamelainen loukkaantuu, niin kerrottakoon, etten oikeasti ole saamelainen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #26

Tuskin sentään enemmistö on hyväksynyt suomalaiseksi? Mitä asetat itse minimikriteereiksi hyväksyessäsi toisen suomalaiseksi?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #24

Niin, sinun tosiaan on hyvä hankkia ensin Turkin kansalaisuus. Vasta sen jälkeen voit osallistua maan äänestyksiin.

Turkkilaisen ruuan ystävien ryhmään taas saa liittyä kuka haluaa. Jäsenyyttä siihen ryhmään tuskin kysytään. Ja sen voi päättää ihan itse!

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #27

Eli näihin kuuluminen ei siis ole ongelma eikä mikään:

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_people
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turkkilaiset
https://en.wikipedia.org/wiki/Turkic_peoples

Tai voidaan ottaa tilalle melkein mikä tahansa etninen ryhmä.

Nythän on kyse siis suomalaisista etnisenä ryhmänä. Koska sellainenkin on olemassa. Kansalaisuudesta riippumatta.

Ja nyt on kyse siitä, että mikä sen määrittelee. Minä sanon, että geenit, mutta ei se ole ainoa vastaus. Kieli (+kulttuuri) on toinen suosittu vaihtoehto.

Kansalaisuus voidaan jättää oikeastaan heti alussa keskusteluista pois, se ei ole kovin mielenkiintoinen.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #28

"Eli näihin kuuluminen ei siis ole ongelma eikä mikään:..."

Eiköhän kukin etsi sen oman viiteryhmänsä itse. Täällä USA:ssa on paljon sellaisia jotka jostain käsittämättömästä syystä kokevat tarvetta jonkin "suomalaisuuden" vaalimiseen vaikka heillä ei ole mitään kosketusta nykyiseen Suomeen. Näillä palstoilla monet ovatkin täydellisesti tuominneen sellaisen (suomalaiskansalliset laulut, ruuat, tarinat...) joista suomalaistaustaiset amerikkalaiset nauttivat. Joku perussuomalainen näillä palstoilla halusikin kieltää mm. Maamme-laulun kaikilta niiltä jotka eivät asu pysyvästi Suomessa.

Kuitenkin moni amerikkalainen niihin Finnfesteihin osallistuu, ja jopa Sauli Niinistö kävi viime kesänä tervehtimässä näitä halveksuttuja "amerikansuomalaisia", joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä nykyisen Suomen vuoksi.

Kun teitä halveksujia näyttää riittävän, täytyy vain todeta että karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Amerikansuomalaisiksi itseään kutsuvat jatkavat juhliaan ja Ozankin äänestämistään vaikka Huotaria kuinka harmittaisi.

Mutta totta, minulla ei ole mitään sitä vastaan että muutat Turkkiin ja otat Turkin kansalaisuuden. Sinne vain missä hyvältä tuntuu!

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #30

Öh. Minun mielestäni suomalainen voi syntyä vaikka ulkomailla ja olla asunut siellä koko ikänsä.

Tässä esimerkki: https://yle.fi/uutiset/3-8171903

Ei tarvitse välttämättä edes tietää, että sellaista maata, kuin Suomi on olemassa, ja silti voi olla suomalainen. Ihan tietämättään.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #31

Höpsis. Te saamelais-turkkilaiset ette vain tunne tätä asiaa.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #32

Siis mitä höpsis, tuossahan oli esimerkki miehestä, joka oli suomalainen, vaikka ei tiennyt sitä?

Mun teoria on, että voi olla suomalainen, vaikka ei itse tietäisi sitä ja olisi syntynyt ja asunut koko ikänsä ulkomailla. Tuo mies todistaa mun teorian oikeaksi.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #33

Miten tuo todistaa teoriasi? Mitä tiedät Eric Bawdenin geeniperimästä. Artikkelin perusteella on hyvin todennäköistä, että siitä alle puolet on ”suomalaista”. Mitä tuo suomalaisuus sitten mielestäsi tarkoittaneekaan, kun et suostu sitä yksilöimään. Kuinka paljon Bawdenin ja Yanarin geeniperimät poikkeavat toisistaan ja miltä osin ne määrittelevät henkilöiden mahdollisen suomalaisuuden?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #34

Se todistaa teorian, koska siinä on elävä esimerkki.

Vaikuttaa suomalaiselta:

"Tänä päivänä pystyn olemaan yhteyksissä sukulaisteni kanssa, jotka ovat viljelleet maata Jalasjärvellä jo yhdentoista sukupolven ajan. Se on uskomatonta."

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #35

Pidätkö siis henkilön kertomaia omia tuntemuksia todisteena suomalaisuudesta Bawdenin kohdalla, mutta et Yanarin. Miksi?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #36

Ei ne tuntemukset todistaneet, vaan se, että juuret on Suomessa.

Tuntemukset oli niiden seurausta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #37

11 sukupolvea vastannee reilua 300 vuotta. Se on geneettisessa mielessä hyvin lyhyt aika. Kysymys kuuluu edelleen, mikä geeneissä määrittelee suomalaisuuden? Mitä pidät minimikriteereinä? Monessako sukupolvessa Yanarin geenit ovatkin muuttuneet ”suomalaisiksi”?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #38

Tästä ei ole kovin hyvää tietoa, eikä voi tietää, kuinka pitkään Bawdenin sukulaiset ovat asuneet Suomessa. Jos sen tietäisi, voisi ehkä antaa parempia vastauksia.

Edit: riippuu esim. siitä, pariutuuko (kanta)suomalaisten kanssa, vai omassa vähemmistöyhteisössään. Voihan tuo tapahtua melko nopeastikin, omien alkuperäisten geenien laimeneminen. Arvaisin, että jo muutamassa sukupolvessa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #39

Miksi välttelet kriteeriesi kertomista? Onko niissä jotain hävettävää, vai etkö itse asiassa tiedä ja vedät tunteella?

Esimerkiksi Bawdenista emme voi tietää onko perimästa 10% vai 50% määritelmäsi mukaista ”suomalaista”, mutta tunnut pitävän häntä suomalaisena. Kuitenkin samalla osuudella turkkilaista perimää, ilmeisesti hyväksyisit Yanarin mahdolliset jälkeläiset suomalaisiksi? Eivätkö he olisikaan esittämälläsi logiikalla edelleen turkkilaisia?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #40

Missä sanoin, että Yanarin jälkeläiset olisivat suomalaisia? Ei se niin nopeasti tapahdu missään tapauksessa.

Kuten sanoin, niin muutamassa sukupolvessa voi tapahtua, riippuen asioista.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #41

Aivan, sanoit että muutamassa sukupolvessa se tapahtuu. Esimerkiksi kolmessa sukupolvessa diliutio saattaisi olla jopa 12,5%:iin. Ihmettelin kuitenkin ristiriitaa, kun tuollainen osuus riittää suomalaisuuteen, niin miten se ei kuitenkaan säilytä turkkilaisiutta?

Edelleen kaipaan niitä kriteerejä.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #42

"kun tuollainen osuus riittää suomalaisuuteen"

Siis mikä osuus riittäisi suomalaisuuteen?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #43

Se että toiselta vanhemmista on saanut alle puolet geeneistä ”suomalaisia”, kuten Bawdenin tapauksessa ilmeisesti on.

Edelleenkään mielenkiintoista ei mielestäni ole Bawdenin tai Yanarin suomalaisuus, vaan ne kriteerit joilla sitä arvioit. Niistä koitan päästä jyvälle, mutta et kovin paljoa auta selvittelyä.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #44

Enkö jo ole vastannut? Sitten, kun geeneistä riittävän suuri osa on suomalaisia. Sanoin jopa, että muutamassa sukupolvessa se saattaisi tapahtua.

5:ssä sukupolvessa olisi noin 3 % muita geenejä, eiköhän siinä vaiheessa voi jo puhua suomalaisesta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #46

Mutta kun et suostu kertomaan mitä ne suomalaiset geenit ovat ja miten ne havaitaan, etkä missä ajassa muualta saapuneet geenit muuttuvat suomalaisiksi. Miten tässä voi millään muodostaa kuvaa siitä, mitä pidät suomalaisuutena?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #49

Kiertelet koko ajan. Tässäkin keskustelussa olet esittänyt arvioita henkilöiden suomalaisuudesta, mutta jostain ihmeen syystä kieltäydyt kertomasta millä perusteella. Tuskin olet teettänyt geenitutkimusta Bawdenista tai Yanarista.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #50

En kiertele ja olen vastannut kaikkiin kysymyksiin. Yanarista nyt on aika helppo sanoa, että ei ole etnisesti suomalainen.

Bawden itse sanoi, että juuret on Suomessa.

Vaikutat saivartelevan. Kaikkeen on vastattu.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #51

Et ole vastannut minimikriteereihin mitenkään. Kuten sanoin nuo kaksi ovat mielestäni mielenkiinnottomia ysittäisiä esimerkkejä, mutta arviointikriteeristösi kinnostaa kovasti.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #52

Minimikriteereihin? Johan sanoin prosenttiluvun.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #52

Nähtävästi taktiikkasi on jankuttaa samoja asioita, joihin vastattu jo moneen kertaan?

Voitko vahvistaa tämän?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #55

En. Edelleenkään et kertonut miten tuon arvioit. Et myöskään kertonut missä ajassa tänne muualta tulleet geenit muuttuvat suomalaisiksi. Kaikki geenithän ovat muualta. Siitä lienemme kuitenkin yksimielisiä.

Arvioit myös tässä keskustelussa henkilön suomalaiseksi, jolla oletettavasti alle 50% geeneistä ovat ”suomalaisia”. Joten viestintäsi on lievästi ilmaistuna epäjohdonmukaista.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #56

Arvioin minkä? Laitoinhan linkin, mistä selviää, että geenejä voi testata. Siinä näkyi suomalaisuusprosentti. https://twitter.com/SwanOfTuonela/status/955947026...

Ei Bawdenin geenit ole oletettavasti alle 50 % suomalaisia.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #21

Toivottavasti se tuntuu hyvältä. Nauti olostasi. Iloitsen puolestasi siitä, että näytät nyt ymmärtäneen, ettei yksi kulttuuri-identiteetti automaattisesti sulje pois toista.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #23

Huotarin vastauksista näkee, että näiden ryhmien salaseura "suomalaisuus" määrittyy ainoastaan ja vain geenien kautta. Tähän geeniperimäkysymykseen ei kuitenkaan saa selvää vastausta vaikka kuinka tiukkaisi.

Mielestäni kyseessä on pelkkä rasismi. Huotari hyväksyisi suomalaiseksi länsimaisen ihmisen pienemmällä geeniperimällä kuin esim. afrikkalaisen. Ja tuota vaadittua geeniperimää ei hän myöskään halua määrittää: geeneistä on aina osa myös neanderthilaista ja muita aiempien kulttuurien jäänteitä.

Huotarin asenne aiheuttaa tällaisen tavallisen ihmisen yhä selvemmin kieltämään kuulumisensa mokomaan salaseuraan. Sen jäsenten ominaisuuksiin ei näytä kuuluvan mitään rehellistä ja hyvää, vaan ainoastaan arroganssia, muiden halveksuntaa ja ehdotonta oikeassaoloa.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #45

Mitä ihmeen arroganssia? Olen vain selittänyt, miten asia mielestäni on, siinä kaikki. Annoin jopa esimerkin, miten voi olla suomalainen, vaikka ei ole koskaan asunut Suomessa, tai syntynyt siellä.

En ymmärrä, mikä ongelma on.

Etkö itse ole arrogantti, jos loogiset selitykset eivät kelpaa ja alat heitellä jotain syytöksiä?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Erään katsantokannan mukaan tulisi erottaa "suomalaisuus" ja "suomenmaalaisuus" toisistaan. Tästä kirjoitus Helsingin kauppakorkeakoulun professori, ERKKI PIHKALA vuonna 1999 pitämästään esitelmästä, joka on luettavissa tästä linkistä;
http://www.finnica.fi/seminaari/99/luennot/pihkala...

"Jälkimmäisillä (suomenmaalaisuus) tarkoitan niitä, jotka eivät ole kielellisesti suomalaisia, vaikka he ovatkin suomalaisia juridisesti, koska he ovat Suomen kansalaisia."

"Suomenkielisellä puolella on puolestaan näihin päiviin saakka haluttu asettaa "suomalaisuuden" alueperiaatteelliseen määritelmään nojautuen yhtäläisyysmerkki juridisen ja kielellisen merkitysten välille, kuten on asianlaita Ahvenanmaalla ja Ruotsissa. Ruotsinkielisillämme on kuitenkin ollut perusteltua tarvetta erotella "suomalaisuus" ja "suomenmaalaisuus" toisistaan."

Pihkalan kannan muodostuminen käsitteissä perustuu EU:n jäsenyyteemme ja sitä myötä kansainvälistymisen lisääntymiseen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Pihkalalla on validi pointti. Ruotsinkielen ’finne’ ja ’finländare’ kääntyvät molemmat ’suomalainen’. Itse olen ylpeä suomalainen, mutta finne vain itseironisesti.

Toimituksen poiminnat